Wat doet een SEO specialist voor een bedrijf?

Op de pagina SEO bevat een vrij lange checklist van taken om te doen. Een paar jaar geleden ging het vooral om metatags, te geoptimaliseerde inhoud en koppen. Als je in 2019 SEO wilt leren, heb je veel meer plezier met de on-page dingen. Laten we er in duiken.

Zoekmachinealgoritmes hebben een lange weg afgelegd en zijn geavanceerder geworden uit de tijd dat inhoud, titels en beschrijvingen vol met trefwoorden volstonden om een hoge positie in de zoekresultaten te bereiken.

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Ralf van Veen, SEO specialist.

Als je SEO wilt leren, kun je niet vast komen te zitten in het verleden. Een van de grootste verbeteringen van zoekmachines is dat ze rekening houden met de menselijke factor, met andere woorden, de betrokkenheid van de gebruiker.

Vergeet niet dat SEO is over het richten van echte mensen, niet alleen zoekmachines.

Metatags
Metatags zijn een onderdeel van de HTML-code. Ze beschrijven de inhoud van de website. De belangrijkste zijn metatitels en metabeschrijvingen.

Voor gedetailleerde informatie moet u de definities en geavanceerde optimalisatietips in onze SEOpedia lezen, zowel voor de titels als de metabeschrijvingen.

Ze zijn niet meer zo belangrijk als vroeger vanuit technisch oogpunt.

Meta-titels en beschrijvingen vol met trefwoorden hebben geen directe invloed op uw rankings, maar ze blijven een sterke psychologische factor die de CTR en de algemene betrokkenheid van de gebruiker beïnvloedt. Daarom zijn ze nog steeds erg belangrijk voor SEO.

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Ralf van Veen, SEO specialist.

Raak niet in de war door bloggers die zeggen dat titels en metabeschrijvingen helemaal niet belangrijk zijn. Aan de andere kant, houd er rekening mee dat Google-algoritme verandert titels en beschrijvingen om beter aan te geven wat hun relevantie is voor de zoekopdracht in het geval dat uw exemplaar niet voldoende overeenkomt.

Er zijn veel tools en plugins (bijv. Yoast voor WordPress) die uw inhoud analyseren in termen van focus keyword gebruik in meta titel, meta beschrijving, kopjes, algemene keyword dichtheid, alt afbeelding attributen en anderen.

Ze bieden veel hints, maar kunnen nauwelijks volgen Google’s algoritme gericht op de menselijke factor. Zorg ervoor dat u zowel technische standpunten en gebruikerservaring in overweging neemt bij het creëren van metatags.

SEO-checklist op de pagina’s
Laten we beginnen met de dingen die u kunt doen in WordPress of een ander contentmanagementsysteem.

1. 1. Zoek uit wat mensen zoeken voordat u begint te schrijven
Bent u van plan om te schrijven over een onderwerp waar mensen naar zoeken? Weet u zeker dat uw standpunt anders en uniek is? Kun je een nieuwe toegevoegde waarde bieden aan het onderwerp? Is uw timing juist?

Dit zijn de belangrijkste vragen voordat u begint met schrijven en het maakt niet uit of het een blog of een product landing page is. Er zijn vele manieren om daar achter te komen. Trefwoordonderzoek is een onvermijdelijk onderdeel ervan. We praten over hoe je trefwoord onderzoek te doen in het 5e hoofdstuk.

2. 2. Titel tags en koppen
Maak een aantrekkelijk titelplaatje, metabeschrijving en koppen. Houd rekening met wat we eerder al zeiden. Uw belangrijkste focus trefwoord moet er nog steeds zijn, zodat gebruikers weten waar uw website over gaat. Gebruik de metabeschrijving als een geweldige kans voor de call-to-action (CTA) nadruk.

Overtuig zowel gebruikers als zoekmachines ervan dat je op je website moet klikken.

Top 11 fouten bij het maken van title tags
Nogmaals, denk aan de betrokkenheid van de gebruiker, dus overdrijf niet door het gebruik van goedkope of te cheesy woorden. Kijk naar uw concurrenten, analyseer wat voor hen werkt en bouw uw eigen strategie.

Snelle tips voor titels en koppen:

Google toont de titels als ze tot 70 tekens en metabeschrijvingen tot 155 tekens (bijgewerkt in mei 2019).
Zorg ervoor dat je de juiste <h1>, <h2>, <h3>, …. structuur gebruikt voor een goede leesbaarheid en structuur.
Controleer het voorbeeld van de zoekresultaten in tools zoals SEOmofo (screenshot hieronder), SEOSiteCheckup, of WordPress plugins.
3. 3. Gebruik SEO-vriendelijke URL’s
Vermijd het gebruik van automatisch gegenereerde URL’s met cijfers en tekens:

SEO-specialisten en bloggers zeggen dat korte URL’s beter scoren in Google. Wij denken dat het een kwestie van gebruikerservaring is. Dit betekent natuurlijk niet dat een URL van 20 woorden in orde is.

4. 4. Multimedia
Wilt u uw bezoekers betrekken? Gebruik dan afbeeldingen, infographics, grafieken en video’s. Ze leiden tot lagere bounce rates en een hogere betrokkenheid. Sommige dingen moeten op de goede ouderwetse manier geschreven worden, maar multimedia is een must.

Videostreaming is een van de heetste marketingtrends van de laatste jaren. Bovendien motiveren ze mensen om uw content leuk te vinden, te delen of te becommentariëren.

Snelle tips voor multimedia:

Optimaliseer afbeeldingen door gebruik te maken van relevante bestandsnamen (how-to-bake-pizza.jpg), wijzig beeldattributen en bestandsgrootte.
Integreer interactieve multimedia zoals video’s of grafieken.
Vergeet niet om transcripten op te nemen, zodat u geen belangrijke trefwoorden verliest (zoekmachinecrawlers kunnen de video niet “lezen”).
5. 5. Uitgaande en interne links
Het gebruik van uitgaande links geeft een relevant signaal van uw onderwerp aan Google. Zorg ervoor dat u een koppeling maakt naar relevante en gezaghebbende bronnen.

Intern

https://ralfvanveen.com